جهانی شدن یا دست یافتن به یک جهان واحد، پدیده ای محسوب می شود که گرچه می توان زمان آغاز آن را با شروع زندگی جمعی و یکجانشینی همزمان دانست، اما شکل کنونی آن که در واقع کشورهای غربی طلایه دار آن به حساب می آیند، پس از خاتمه جنگ سرد و مشخصاً فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغازشد، کم اهمیت شدن مرزهای جغرافیایی و همچنین مرزهای سیاسی، تصویب قوانین و مقرراتی که ارتباط بین جوامع را تسهیل و تسریع می کرد، شکل گیری سازمان ها و نهادهای بین المللی از جمله: سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی.
گسترش و پیشرفت تکنولوژی ها و فن آوریهای ارتباطات و همچنین سهولت در امر حمل و نقل و بهره گیری از روش های مختلف برای نقل و انتقال کالا از جمله مهم ترین دلایلی بود که بازارهای جهانی را به سمت یکپارچگی و کشورها را به سمت پذیرش سرمایه از نقاط مختلف جهان سوق داد و شرایط را به گونه ای فراهم آورد که تقسیم بین المللی کار در بین جوامع مختلف شکل گرفت، گسترش زیرساختهای ارتباطی و رونق گرفتن اطلاعات یکی از مهم ترین دلایل ریشه ای شدن پدیده جهانی شدن محسوب می شود، این پدیده نیز مانند تمامی دست آوردها و تصمیمات بشر دارای موافقان و مخالفانی می باشد، منتقدان جهانی شدن این پدیده را دستاویزی دراختیار غرب می دانند که از طریق آن، منافع خود را به طور دائم و کامل در سراسر دنیا دنبال می کند، گرچه هم پیروان مکتب مارکسیسم و همچنین مکتب لیبرالیسم معتقدند ایجاد جمهوری کبیر تجارت جهانی در عصر حاضر اجتناب ناپذیر می باشد، کشورهای درحال توسعه بیشترین بدبینی را نسبت به این رویه جهانی از خود نشان داده اند، گرچه تجربیات موفقی در قاره های مختلف با اجرای این شیوه وجوددارد.
از منظر اقتصادی مشخص ترین تعریفی که برای جهانی شدن ارائه شده است، تعریف صندوق بین المللی پول می باشد که عبارتست از: « رشد تعاملات اقتصادی کشورها از طریق افزایش حجم و تنوع معاملات برون مرزی در حیطه کالاها و خدمات، آزادی جریان ورود کالا و سرمایه به صورت بین المللی و رشد و گسترش فناوری از جمله مصادیق جهانی شدن محسوب می شود. »
برای دریافت جزوه کامل به لینک زیر مراجعه کنید
تعریف فعالیت های فرهنگی
براساس تعاریف و ویژگی های ذکر شده برای فرهنگ و نیز برشمردن عناصر فرهنگی، فعالیت های فرهنگی را می توان به صورت زیر تعریف کرد: «فعالیت های فرهنگی مجموعه اقداماتی است مبتنی بر هنجارها و ارزش های یک جامعه که در قالب عناصر و اجزایی همانند ملیت، قومیت، زبان، دین و مذهب، نژاد، جنسیت، آداب و رسوم، مفاهیم و تعابیر رایج نمود می یابد و هدف آن شناساندن هویت، تاریخ و میراث اجتماعی است که از نسل های گذشته تا به امروز تداوم یافته است یا در حال حاضر متناسب با مقتضای زمان و مکان تبدیل به یک ارزش یا باور اجتماعی شده است.»
تعریف مدیریت فعالیت های فرهنگی روابط عمومی
«مدیریت فعالیت های فرهنگی روابط عمومی به معنای فرایند اداره کردن مجموعه ای از منابع انسانی و مالی از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت، هماهنگی، بودجه بندی و تصمیم گیری در جهت تحقق اهداف عالی سازمان است که تمرکز آن بر تهیه، تنظیم و اجرای یک برنامه فرهنگی در زمان معین متناسب با رسالت سازمان از سوی واحد روابط عمومی است»
مدیریت فعالیت های فرهنگی باید در قالب اصول، چارچوب ها و شیوه تدوین طرح ها باشد.
اهمیت و فواید برگزاری فعالیت های فرهنگی:
1 حفظ روحیه و شور انقلابی در مردم
2 ترویج مفاهیم و معارف اسلامی و رعایت حد اعتدال در تبلیغ
3 یادآوری حماسه ایثار شهدا، جانبازان، آزادگان در دوران مختلف جامعه
4 استفاده کامل از فضاهای فرهنگی و مذهبی مثل حسینیه ها برای ایجاد تحرک فرهنگی
5 تقویت مراکز فرهنگی و هنری و کمک به افزایش تولیدات این مراکز
6 بهینه سازی و روز آمد کردن روشهای سنتی تبلیغ و استفاده از روشهای نوین تبلیغی
7 هماهنگی در تبلیغ و فعالیت های رسانه ای
8 تشویق و تقویت و تجهیز مراکز اطلاع رسانی و حمایت و هدایت صحیح این مراکز
9 کمک به نهادهای مردمی برای فعال شدن روزمره در مسائل فرهنگی و فکری
10 فعالتر شدن تبلیغات اسلامی در نمادهای محلی فرهنگی و هم چنین گسترش کیفی فعالیتهای تبلیغات اسلامی
خصوصیات و ویژگی عمومی کارگزار مدیر فرهنگی :
- شور واشتیاق در انجام امور فرهنگی
- برخورداری از فضیلت گفتار و بیان
- استعداد گفتگو
- حس ایجاد روابط انسانی و احترام به دیگران
- کارگزار بایستی از چنان آموزش و تربیتی برخوردار باشد که حوزه های مختلف فرهنگی و هنری را شناسایی و با آنها ارتباط برقرار کند .
ویژگی های شناختی مدیران فرهنگی:
تخصص:
الف:حرفه ای بودن- داشتن تحصیلات مرتبط مثل کارشناسی روابط عمومی و مدیریت فرهنگی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روان شناسی
ب: شناخت نظریه های جامعه شناسی، از قبیل مکتب های کلاسیک، نئوکلاسیک، سنتی، مارکسیسم، مدرنیسم، پست مدرنیسم و داشتن آگاهی درباره مدیریتهای مختلف از جمله مدیریت علمی و اقتضایی
تعهد:
الف. باور و اعتقاد به فرهنگ اسلامی
ب. باور و اعتقاد به فرهنگ ملی (عدم اعتقاد به آن باعث نابودی یک فرهنگ می شود)
ج. باور و اعتقاد به انگیزه و علاقه به کار (عشق و صداقت در کار)
د. ایمان به پیشرفت و سازندگی و نقش فرهنگ در توسعه کشور
جریان شناسی و موقعیت شناسی در مدیریت فرهنگی
-موقعیت شناسی: شناخت موقعیت فرهنگی محله، منطقه و جامعه یکی از رازهای موفقیت مدیران فرهنگی می باشد. مانند شناخت فرهنگ آذربایجان برای برنامه ریزی فرهنگی متناسب با فرهنگ همین منطقه از کشور
- جریان شناسی: مدیران فرهنگی در برنامه ریزی ها باید تفکرات سیاسی حاکم بر جامعه را شناسایی و نزدیک به آن عمل کنند. مثال: حاکمیت یک حزب یا جناح سیاسی خاص
حساسیت اجتماعی و حساسیت عمومی در مدیریت فرهنگی
هر دو از ویژگی های مدیران فرهنگی هستند و مدیریت فرهنگی برخلاف مدیریت صنعتی با باورها و اعتقادات و ارزشها و نیازهای روحی انسانها سر و کار دارد.
- مدیریت حساسیت اجتماعی به کالاهای فرهنگی، دقت بسیاری می طلبد، چرا که امکان جایگزینی سریع و بازسازی آن وجود ندارد. مثال: امکان تعویض ماشین و کالاهای زندگی وجود دارد ولی وقتی فیلمی که اثرات سوء تربیتی دارد از تلویزیون پخش می شود؛ دیگر جایگزینی اثرات آن فیلم مشکل است.
- حساسیت عمومی: محصولات فرهنگی و فعالیتهای فرهنگی در صورت تغییرات مثبت یا منفی مخالفت های عمومی به دنبال دارد، نمونه بارز آن پیشوایان دینی بودند که بیشترین مقاومت در برابر آنها به خاطر فعالیت های فرهنگی آنها وجود داشت.
ویژگی های کارگزار روابط عمومی در مدیریت فعالیت های فرهنگی:
1 خصوصیات تشخیصی و معیارهای اخلاقی و ارزشی: شامل درستی، امانتداری، شهامت، صداقت، هوش و زیرکی، سرعت انتقال اطلاعات، نوآوری، علاقه مندی به کار و سخت کوشی...
2 اطلاعات عمومی و دانش اجتماعی وسیع در زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بازرگانی و غیره
3 دانش تخصصی در زمینه رشته روابط عمومی و تسلط بر تکنیک های آن و همچنین تسلط بر تاثیرات وسایل ارتباط جمعی و روش تحقیق علمی در علوم اجتماعی جهت یافتن راه حل صحیح مشکلات، آگاهی به دانش ارتباطات در همه جنبه ها و همه گونه های آن
تاثیرات و آسیب پذیری فعالیت های فرهنگی در حوزه های فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی و سیاسی
حوزه فرهنگی :
1 فقدان الگوی فرهنگی در سطوح مختلف زندگی
2 وجود ضعف های جدی در نظام تعلیم و تربیت
3 یکسان پنداری عملکرد مدیران، روحانیت و اسطوره های فکری با ارزشهای دینی و دامن زدن به این باور در نگرش های عمومی
4 عدم وجود الگوی تبیینی برای تحقق ارزشها و باورهای دینی در جامعه
حوزه اجتماعی:
1- نارسایی در گستره عدالت اجتماعی
2- مطلق گرایی در تحققق و تامین ایده ها و آرمانهای بدون توجه به واقعیت موجود
3- ناهمگونی نهاد های اجتماعی و تداخل در وظائف
4- فقدان پیوند مستحکم بین نهادهای اجتماعی و اقشار گوناگون مردم .
5- جوان بودن جمعیت کشور
حوزه اقتصاد:
1- نارسائی در گستره نظام اقتصادی
2- عدم توجه به اقتصاد بومی و منطقه ای در فرآیند نوسازی اقتصادی
3- نارسایی در رویکرد اقتصاد فرهنگ و هنر کشور
حوزه سیاسی:
1- آمیختگی مسائل فرهنگی نظام با منافع گروهها
2- تسلط بعضی خرده فرهنگها از طریق سیاسی بر فرهنگ ملی در تاریخ کشور
3- کم توجهی به نظرات مردم در تصمیم گیری های سیاسی
4- نقش تخریب متقابل جناحهای سیاسی (گرایش های مختلف سیاسی در مجموعه طرفداران نظام) که نتیجه اش اجماع مرکب بر ناتوانی و ناکارآمدی و حتی فریب کاری نظام است .
5- قطبی شدن فضای سیاسی کشور (قطبهای افراطی) و تضعیف فضای اعتدال– فضای تحصیلات و فضای صمیمیت.
نقش رسانه ها در پیشبرد امور فرهنگی:
رسانه از ارکان دموکراسی است و نقش مهم و اثر گذاری در فرهنگ سازی و تغییر الگوهای فرهنگی دارد.
الف- مطبوعات
1- مطبوعات جزء رکن چهارم دموکراسی است، کمک به ایجاد تفاهم ملی در راستای توسعه ملی از طریق تبادل آراء و تبادل افکار و تمسک به روش های منطقی .
2- کمک به ایجاد ثبات برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی .
3- گسترش فرهنگ نقد و گفتگو با توجه به ارزش های معنوی و مبانی و موازین اصولی نظام.
4- صیانت خودجوش و درون زا از ارزش های دینی و انقلابی .
5- روشن کردن گسل های اجتماعی و فرهنگی در چهار چوب قوانین .
6- تلاش در برجسته کردن ساختارهای اقتصادی و فرهنگی و احترام به ارزش های ملی و اسلامی .
7- بررسی مشکلات اجتماعی برای یافتن راه حل های عمومی .
8- بررسی راههای جلوگیری از نفوذ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دشمنان برای حفظ استقلال کشور
9- توسعه و تقویت خبرگزاری های داخلی .
10- جلوگیری از عوام زدگی، فریب و تکیه بر باورها، عادات و شیوه های درست .
ب- صدا و سیما
- تلاش در راستای تبیین و تعمیق بخشیدن به ایمان مذهبی مخاطبان با بهره گیری بهترین ابزار کار هنری و فرهنگی در کلیه برنامه های صدا و سیما .
- ارائه الگوهای مناسب برای اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان در برنامه های مختلف با شیوه های مختلف (مستقیم و غیر مستقیم)
- فراهم سازی زمینه های ارتقاء آگاهی مخاطبان
- بهره گیری از تولیدات داخلی در صورت لزوم برنامه های خارجی تلویزیونی با توجه به ارزشهای اسلامی .
- افزایش پوشش جمعیتی و جغرافیایی صدا و سیما .
- تقویت مراکز خبری با بهره گیری از دانش فنی جدید و انتخاب شیوه های موثر و متنوع تبلیغاتی .
- بهره گیری از نظریات و تجربیات مسئولان، اساتید، کارشناسان امور فرهنگی و ارتباط جمعی.
- ایجاد زمینه های مناسب برای بهره گیری مطلوب و متعادل فرهنگی و هنری از اوقات فراغت و تفریح .
-تقویت ارتباط مناسب و مکمل بخش فرهنگ با مردم .
- هماهنگی در تصمیم گیری و برنامه ریزی های فرهنگی با بخش های فرهنگی
ج: مساجد:
- توجه به مساجد و سازمانهای دینی آن عنوان مرکز نشر و گسترش فرهنگ اسلامی
- توجه به بهسازی مساجد و زیباسازی آن .
- تربیت امام جماعت و آشنا به مسائل روز و جوان گرا .
- استفاده از فضای مساجد برای مطالعه کتب دینی، علمی، فکری و تبادل آراء و اندیشه ها .
-تقویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد .
-ترسیم جایگاه مساجد در نظام کشور و تعیین ساختار مناسب برای آن .
- ترمیم و اصلاح و آموزش خادمین مساجد، هیئت امناء و عوامل دیگر .
شیوه های برنامه ریزی و رهبری
برای برنامه ریزی و رهبری فرهنگ دو رویکرد کلان وجود دارد:
1- رویکرد اول دارای ساختار ویژه ای است که دگرگونی ها و تغییرات آن کاملاً تابع ساز و کارهای درون جامعه و تاریخی است و به هیچ رو نمی توان از بیرون تغییرات پیش بینی شده ای را در آن پدیده آورد (رویکرد درونی در داخل جامعه) مثل شخصیت های مهم.
2- رویکرد دوم فرهنگ را همانند سایر پدیده های اجتماعی قلمداد می کند و امکان برنامه ریزی در این زمینه را میسر و تا حدودی ضروری می انگارد.
اهم شیوه های برنامه ریزی فرهنگی :
- بازشناسی و ارزیابی مواریث (میراث فرهنگی) مثل سنن تاریخی، ملی در عرصه های مختلف دینی، علمی، ادبی، هنری
- شناخت جامع فرهنگ و مدنیت اسلام و ایران و ترویج اخلاق و معارف اسلامی و معرفی شخصیت ها و عظمت های تاریخ اسلام و ایران
- ارتباط فعال با کشورها و ملت ها و تحکیم پیوند مودت و تقویت همبستگی با مسلمانان و ملل دیگر جهان .
- ایجاد وحدت رویه و هماهنگی فرهنگی در میان دستگاههای مختلف نظام ایران
- تکیه و تاکید بر آرمان ها و ارزش های معنوی و فرهنگ اسلامی و حفظ ترویج فرهنگ بسیجی و تقویت روحیه ایثار و فداکاری در راه ارزش های مقدس اسلامی با توجه به لزوم درک مقتضیات و تحولات زمانی .
- تمهید و تدارک لازم در جهت همسویی و عدم مغایرت طرح ها و برنامه های اقتصادی و اجتماعی و غیر فرهنگی اما دارای نتایج فرهنگی
- تسهیل و تقویت امور برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی فرهنگی در عین حمایت از تعدد و تنوع و آزادی فعالیت های فرهنگی مردمی
- مبادله و رابطه فرهنگی میان بخش های دولتی و غیر دولتی در جهت افزایش و ارتقاء دانش و آگاهی های عمومی و اعتلای روحیه تحقیق، ابتکار ... در زمینه مسائل فرهنگی
دانشجویان محترم کارشناسی روابط عمومی گرایش افکار سنجی
لطفا برای درس اصول خبرنویسی این جزوه را مطالعه بفرمایید
با سپاس از صبر شما
سلام
ضمن عذرخواهی از دانشجویان عزیز نسبت به تاخیر در ارائه جزوات دروس "فعالیت های فرهنگی" و "جهانی شدن و فرهنگ"
این جزوه ها در روزهای آینده روی همین وبلاگ برای دانلود آماده خواهند بود.
سوالات تستی: هر سوال 0.5 نمره
1- رکن اصلی اطلاع رسانی و پذیرش آن از سوی مخاطبان در گرو .......................... می باشد.
الف: اعتماد سازی ب: جریان سازی
ج: تولید خبر شفاف د: توجه به زمان انتشار خبر
2- روابط عمومی باید در خدمت ................. و........................ باشد.
الف: شفاف سازی- ارائه اطلاعات قابل قبول به مخاطب
ب: سرپوش گذاشتن بر حقایق- تحقق اهداف مدیران سازمان
ج: ارائه پاسخ به خبرنگاران- جلوگیری از شایعه
د: جلوگیری از شکل گیری انتقاد علیه سازمان- رفع سوء مدیریت ها و ضعف ها
3- شایعه به طر کلی محصول .................. و .................. است.
الف: نیاز به اطلاعات- ابهام ب: فقدان رسانه معتبر- ابهام
ج: دروغ پردازی- حسادت رقبا د: فقدان اخلاق حرفه ای در رقبا- نیاز به اطلاعات
4- روزنامه نگاران .......... می توانند بدترین دوستان روابط عمومی ها باشند.
الف: مطلع و منطقی ب: دنباله رو ج: احساساتی و جنجالی د: جامعه گرا
5- ............ یکی از زمینه هایی است که ارتباط نظام مند و انتظارات منطقی رسانه ها از روابط عمومی را در پی می آورد.
الف: نظرسنجی ب: ارزیابی عملکرد و تحلیل محتوای رسانه ها
ج: اطلاعات میدانی از اخبار سازمان د: ایجاد تعامل منطقی و سازنده با رسانه ها
6- .............. آخرین مرحله ارتباطی به معنای شناسایی آثار و نتایج اجتماعی و کارکرد وسایل ارتباطی در زندگی جمعی انسان ها است.
الف: آثار زودرس و دیررس پیام ب: تحلیل محتوای رسانه های اجتماعی
ج: ارزیابی تاثیر اجتماعی پیام د: مخاطب شناسی
7- توجه به کدام گزینه به افزایش آگاهی مردم و انعکاس حداکثری اخبار نخواهد انجامید؟
الف: عناصر اصلی خبر ب: پرهیز از اخبار شخصیت مدار
ج: پرهیز از حواشی کم اهمیت د: پوشش ریز به ریز اتفاقات سازمان
8- کدام گزینه از اخبار ابتکاری نیست؟
الف: تشابه ب: تعمیم ج: تغییر د: تعمیم
سوالات جای خالی (هر جای خالی 0.5 نمره دارد)
9- یکی از وظایف مهم و در عین حال اصلی روابط عمومی، .............................. مخاطبان از طریق ................ می باشد که به تبع آن بخشی به نام ................... در چارت خود دارند.
10- در هنگام تهیه جوابیه، ..........................، ........................ و .......................... الزامی است.
11- تهیه جوابیه برای رسانه ها در قالب .....................، ..........................، ..................... صورت می گیرد.
سوالات تشریحی:
12- 4 نمونه از راهکارهای موفق ارتباطی روابط عمومی با رسانه را بنویسید. (2 نمره)
13- براساس نمودار تشکیلاتی، اداره ارتباط با رسانه ها از چند بخش اصلی و فرعی تشکیل شده است (کامل نام ببرید)( 1.5 نمره)
14- تحلیل محتوای رادیو و تلویزیون از چند بعد مورد بررسی قرار می گیرد؟ (1.5 نمره)
15- خط مشی رسانه ای، استراتژی رسانه ای و هدف استراتژی را شرح دهید. (1.5 نمره)
برای دریافت جزوه درس اصول برگزاری همایش از طریق لینک زیر اقدام فرمایید. لازم به ذکر است که لینک جزوه بعدی تا هفته بعد در همین وبلاگ برای دریافت آماده خواهد بود.
موفق باشید
دانشجویان عزیز
برای دریافت جزوه درسی اقناع و ترغیب به لینک زیر مراجعه و دانلود کنید
پس در پیشگاه تو سوگند یاد می کنم که در راهی که پیمودهام ذرهای فروگذار نباشم.